У статті, підготовленій спеціалістами з реклами маркетплейсу послуг Locator, розглядаємо переваги та недоліки інтернет-реклами як такої, не заглиблюючись у конкретні технології.
Мабудь всім зрозумілий термін “інтернет-реклама”, але все таки дати визначення зайвим не буде.
Інтернет-реклама – це розміщення інформації про товари і послуги на електроних носіях, які використовують мережу Інтернет – веб-сайти, соціальні мережі, рекламні мережі, імейл-маркетинг і т.д.
Ринок інтернет-реклами зростає у світі щороку і вже у 2022 році мабудь буде більшим за об’ємом за ринок класичної реклами (зовнішня, радіо, ТБ). Тенденція зрозуміла – переваги технологій інтернет-реклами змушують все більше і більше інвестувати саме в цей вид реклами. Більше того, ринок росте не тільки завдяки кількості, а і завдяки якості – тобто у даному випадку – ціни кінцевого результату – клієнта. Іноді ситуація доходить до абсурду, оскільки ціна ліда перевищує потенційний прибуток, а отже залишається сподіватись, що це клієнт перетвориться на постійного.
До речі, саме через високу ціну нового клієнта з’явилась така технологія як “кешбек”. Бізнесу дешевше повернути клієнту 100 грн., аніж заплатити 300 грн. за нього рекламній агенції.
Але, перейдемо до конкретики.
Переваги інтернет-реклами
До переваг інтернет реклами можна віднести багато чого. Але всі ці переваги зумовлюють нові технології. Мова про технічні можливості налаштувати сам процес, а також про “трюки” із нашою психологією у поєднанні із законами економіки. Отже, перевагами інтернет-реклами є:
Перевага №1. Величезна аудиторія
Інтернет-аудиторія України у 2021 р. складає 75% населення за данними Світового Банку. У абсолютної більшості є смартфон і інтернет у ньому, а значит ці люди є споживачами інтернет-реклами. Такі пристрої вже є доступними, дешевий китайський смартфон, який виконує свої функції коштує +- $100. Більшість офісних працівників мають комп’ютери. Дома багато українців мають планшети, ноутбуки і комп’ютери.
Інтернет-реклама “наздожене” свою ціль і на інформаційних сайтах, і в соцмережах і в стрімінгових відео-сервісах, і у Вайбері, і у Мессенджері і т.д.
Перевага №2. Структурована аудиторія
Всіх вже давно “порахували” і віднесли до певного сегменту споживачів за багатьма ознаками. Це надає можливість для чіткого таргетингу (націлювання) реклами. Немає сенсу дитині показувати рекламу газонокосарки, так само як садівнику чоловічої статі – рекламу жіночої косметики. Так, у нього є дружина. Тому косметику йому будуть показувати перед її днем народження (це не жарт).
Таке структурування дає можливість найбільш точно обрати сегмент потенційних споживачів товару або послуги для відображення реклами саме їм – з однієї сторони, з іншої – максимілізувати ефект (конверсію) реклами.
Структурування може бути відповідно до: статі, віку, національності, релігійних поглядів, культурних звичок, освіти, інтересів, роботи, матеріального достатку, сімейного стану, місцю проживання і т.д.
Перевага №3. Вимірюваність
Рекламодавець отримує повну статистичну інформацію за кожною рекламною компанією. Скільки грошей витрачено, за який час, ефективність реакції на рекламу, середня ціна однієї дії (наприклад, перехід на сайт), вигідність залучення данного сегменту (% продажів, конверсія), середній чек, і, як результат – скільки гривень прибутку ви отримаєте на кожну вкладену гривню в рекламу. Погодьтесь, чудова перевага, особливо порівняно із зовнішньою рекламою, де всі ці цифри отримати або не можливо, або важко, або за допомогою якихось дотичних методів, які мають свою власну ціну.
Перевага №4. Масштабованість
Якщо ваш товар або послуга не обмежена якоюсь територією (наприклад, інтернет-магазин із доставкою поштою), то звісно потенціалу для масштабування у вас дуже багато. Якщо ви обмежені територією (наприклад надаєте послуги у салоні краси), потенціалу для масштабування значно менше.
У даному випадку потенціал масштабування – це потенціал більшої віддачі від більшої інвестиції. Де віддача від інвестиції починає зменшуватись, або стає нульовою, там закінчуєтсья потенціал масштабування.
Можна почати тестувати інтернет-рекламу із $10-100, вимірюючи % ROI (Return on Investments – повернення прибутку з інвестицій), і довести її до десятків-сотень тисяч на місяць із відповідними прибутками.
Перевага №5. Контрольованість
У випадку із інтернет-рекламою, ви отримуєте повний контроль над всіма елементами реклами. У вас є кнопка “Вкл/Викл”, ви вирішуєте коли включити інтернет-рекламу, коли виключити, за яким розкладом вона буде працювати щодня, яку інформацію ви будете подавати, яким способом (відео, статична картинка, анімаційний банер), який товар чи послугу рекламувати, який – ні, скільки коштів витрачати на день чи на місяць, якому сегменту користувачів показувати рекламу, а який примусово виключити і так далі.
Перевага №6. Гнучкість
Ця перевага розкриває більше граней контрольованості. Ви можете у будь-який момент змінити будь яке налаштування вашої рекламної кампанії. Від бюджету до кінцевої цілі (дії потенційного клієнта). Змінити налаштування реклами на тому ж біл-борді так швидко не вийде :).
Перевага №7. Швидкість
У деяких випадках між рішенням про запуск реклами і безпосереднім запуском може пройти декілька годин. Отримати такий результат із класичними рекламними носіями неможливо.
Перевага №8. Інтерактивність
Реклама в інтернеті, на відміну від зовнішньої і медійної (ТБ, радіо, друк) – інтерактивна. Тобто, з нею можна взаємодіяти: клікнути на рекламі і перейти на сторінку товару/послуги, прочитати додаткову інформацію про товар, відгуки і тут же на сайті його замовити і оплатити. Відрізок часу від звернення уваги на рекламу потенційним клієнтом до оплати може починатись від декількох хвилин (!).
Хоча за допомогою QR-кодів у зовнішню і медійну рекламу можна додати інтерактивності.
Перевага №9. Доступність
Інтернет-реклама відносно доступна. Можна почати з малих бюджетів. Маючи базові знання про інтернет-рекламу, зареєструвати кабінет на відповідному сервісі, витратити час на налаштування, витрачати його на аналіз і підтримку і матий якийсь результат. Звісно щоб робити це добре, треба витратити багато часу на навчання, вивчити базові поняття, метрики і т.д. Але все ж вам не потрібна “валіза з доларами” як у випадку із ТБ-рекламою.
Як бачимо, у інтернет-реклами доволі відчутні переваги. Сенс ігнорувати інтернет-рекламу просто відсутній. Саме тому ці всі переваги у сукупності створюють найбільший недолік інтернет-реклами.
Недоліки інтернет-реклами
Звісно що все має свою зворотню сторону. І інтернет-реклама не є виключенням. Почнемо із незначних недоліків, щоб швидко з ними закінчити і перейти до найголовнішого з них.
Недолік №1. (не)Довіра
До інтернет-реклами треба ставитись із обережністю. Але правильніше все таки ставитись із обережністю до інформації яку ви отримуєте за допомогою інтернет-реклами. Це можуть бути, наприклад, якійсь фейки (актуально на час війни), або неправдива інформація про товар, основним завданням якого є виманити з ваш гроші. Але це окремі випадки. Відомі інтернет-видання і інтернет-магазини таким майже не “грішать”.
Недолік №2. Набридливість
В інтернеті є дуже прекрасний мем що таке мем?, який характеризує цей недолік. Ось він.
Ну і жарти жартами, але мати на увазі цей момент необхідно. Вашої реклами не має бути забагато. Як це контролювати? Це окрема тема.
Недолік №3. Висока вартість
Висока вартість – найбільший недолік інтернет-реклами. На початку статті ми згадували про абсурдні ситуації, коли вартість залучення нового клієнта значно перевищує потенційний дохід від нього. Це може зробити ваш товар неконкурентноспроможним.
Власник одного із сервісних центрів по ремонту мобільних телефонів розповідав, що він свідомо відмовився від інтернет-реклами, оскільки її частка у вартості послуг була невиправдано велика через високі ціни. Тобто із 500 грн за роботу з заміни розбитого скла, більше половини ціни послуги – витрати на інтернет рекламу.
Що ж зумовлює високу вартість інтернет-реклами?
Оскільки ми живемо і працюємо у ринковій економіці (принаймні електронна її частина – ринкова), висока вартість інтернет-реклами є наслідком високого попиту на неї. Але не лише. Давайте розберемось.
Хто є “провайдером” інтернет-реклами? Як правило це величезні ІТ-гіганти: Alphabet Inc. (Google, YoTube) та Meta Inc. (Facebook, Instagram). Ще декілька значно менших гравців. На ринку існує певний монополізм, тож у даному випадку лідери ринку диктують свої умови і ціни не можуть бути низькими.
Ці самі провайдери – американські компанії, які сплачують податки в США і там же – височенні заробітні плати своїм співробітникам. Їх платять з кишені рекламодавців, які використовують ці сервіси.
Рекламний сервіс – дуже технологічна система. Треба буквально сотні високооплачувальних програмістів, проджект менеджерів, топменеджерів, щоб розробити, втілити в життя і управляти такою системою.
Ну і нарешті, ще одна причина це …. ви! Рекламодавці, які хочуть щоб саме їх продукт чи послугу придбав клієнт, створюють гігантську конкуренцію на ринку і готові віддати останню гривню, але продовжувати працювати і не простоювати без роботи. Так, це ті самі джунглі, тільки в іншій трохи більш цивілізованій обгортці.
Висновки
Інтернет-реклама – це червоний океан що таке червоний та голубий океани?.
Інтернет-реклама – окремий вид діяльності, який потребує часу, знань і вмінь, опанувати які не можливо в один момент, тому рекламні агенції вимагають не малі гроші за ведення рекламних кампаній у мережі. У 2019 році комплексний інтернет-маркетинг з обмеженим часовим ресурсом оцінювався починаючи від $500/міс, погодьтесь, для малого бізнесу ціна є кусючою.
І тут мікро-, малий і частково середній бізнес стикається з дилемою: опанувати цю науку самому і зекономити на спеціалістах, але втратити дорогоцінний час, чи віддати левову частку доходу спеціалістам і не “морочити собі голову”?
У вас мало виникнути наступне питання: а чи є можливість запустити ефективну інтернет-рекламу, не винаймаючи спеціалістів, але при цьому не витрачати час на всю цю “науку”? Така можливість є. Читайте нижче.
Автор – Олександр Мазуркевич, Locator.ua
Останні коментарі